Doorgaan naar content

“Iedereen vindt hier zijn plek”

Een ritje doorheen Plopsaland De Panne als bedrijf

Ook de backstage van Plopsa is een ticketje waard. We wandelen langs maquettes van nieuwe attracties, een complimentenbord, vriendelijke collega’s, dansers en een vrolijke Maya de Bij. Het hoofdkantoor kent een 86-koppig team en op topdagen lopen er hier wel tot 300 medewerkers rond. Naast finance, legal, marketing en aankoop is er zelfs een afdeling voor de pluchen knuffels, een gigantisch wassalon, een eigen Panos en een Randstad-filiaal om de personeelsrollercoaster draaiende te houden. Er hangt hier een jonge en dynamische sfeer in de lucht  - en de geur van sappige hamburgers  - met een vleugje je ne sais quoi. Je hoeft geen pretparkfanaat te zijn om hier te willen werken!

HR-medewerker Bram (36) uit Nieuwpoort

“Ik ben gestart als attractiebediende en na een job als kassier, steward, planner, dispatcher en zelfs redder in Plopsaqua ben ik drie jaar geleden gestrand op de job van HR-medewerker. Doordat je hier kan proeven van verschillende afdelingen, vindt iedereen gegarandeerd zijn plek in Plopsa. Zo ben ik enorm gefascineerd door hun backoffice. Wij doen de payroll voor alle vestigingen, dus ik kom eigenlijk in contact met al onze collega’s. Natuurlijk geniet ik ook van de flexibele uren, een lunch in het park of een zwempauze”, gniffelt hij. “Het is een groot bedrijf, maar de sfeer is familiaal. Er waait ook een nieuwe wind en dat voel je. Maar de zogezegde slechte werksfeer die vroeger vaak het nieuws haalde, brak mijn hart. Ik werk hier al jarenlang, met heel veel liefde en plezier.”

Parkmedewerker Corentin (27) uit Aalter

“Als steward sta je in voor de vlotheid aan de ingang en in het volledige park, alsook de continuïteit van alle attracties. Ik zit dus al snel aan 20.000 stappen”, lacht hij. “Iedere dag ben je ergens anders nodig en ik hou van die afwisseling. Ik doe deze job al vijf jaar en ben nu aan het solliciteren voor de functie van Assistant Operations Manager, die de algemene planning voor het park helpt voorzien. In dit bedrijf kan je echt doorgroeien”, boft Corentin. “Ik heb hier ook mijn vriendin leren kennen en samen rijden we met plezier elke dag van Aalter naar De Panne. Dit voor de jobinhoud, maar ook voor de joviale werksfeer. Daarnaast krijgen we gratis toegang tot alle Plopsa-pretparken, mogen we soms musicals meepikken én ontbijten in het hotel op verjaardagen. Een droomjob, en ik denk niet alleen voor pretparkliefhebbers als wij.”  

Horecamedewerker Sabine (56) uit De Panne

“Ik begin nu aan mijn 30e seizoen”, vertelt deze vaste waarde. “Ik ben verantwoordelijk voor het Maya- en spaghettirestaurant en een team van 15 collega’s in het hoogseizoen. Het is een uitdagende job, die nooit verveelt. Er is altijd wat te doen: koken, de kassa, een praatje met de bezoekers,…  en met water mooschen aan de afwas”, lacht ze. “Er wordt ook veel geïnvesteerd in opleidingen, zoals bijles Nederlands voor mijn Franstalige collega’s. Ik hoop dat ik binnen enkele jaren zelf iemand kan opleiden en dat hij of zij het even goed zal doen, want het Maya-restaurant is mijn derde kindje. Eens ik op pensioen ben, mogen ze mij dan ook altijd opbellen om in te springen. Behalve op dinsdag, want die dag is voorbehouden voor mijn kleinkindjes. En een oma die in Plopsa werkt, is natuurlijk heel populair”, knipoogt Sabine.

jobs.plopsa.com

Deel dit artikel gekopieerd

  • https://westkustmagazine.be/magazines/lente-editie-2024/een-ritje-doorheen-plopsaland-de-panne-als-bedrijf

Misschien vind je deze artikels ook interessant.