Drijft al die personeelsadministratie je ook wel eens tot waanzin? Sociaal bureau Papperas in Oostduinkerke ondersteunt je in een vlekkeloos verloop - figuurlijk dan toch. Dit 10-koppig team, met Evelien Warreyn en Pepijn Raeymaekers als hoofdhulpverleners, staan bedrijven bij met 1 tot 50 medewerkers. Ze zijn je hulp in nood, de pleister op de wonde en pakken elke klant in. Niet met verband, maar wel met een sterke band.
Van opa naar kleindochter
“Kort na de oorlog richtte mijn grootvader, Remi Warreyn, een kantoor op voor boekhouding en personeelsadministratie, in de Zeelaan van Koksijde. Na zijn overlijden namen mijn ouders de zaak over en de derde generatie was al snel verzekerd. Ik wou later namelijk absoluut doen wat mijn mama deed”, glundert Evelien. “Al op 13-jarige leeftijd nam ze me mee in de boeiende wereld van de sociale wetgeving, wat ik later dan ook gestudeerd heb. Maar met mijn droom om het sociaal bureau verder te zetten was ze voorzichtiger. ‘Er komt zóveel bij kijken’, waarschuwde ze. Maar voor een team als dat van ons, is dat geen enkel probleem.”
Van a tot z, met de puntjes op de i
“Nu zijn we 17 jaar later”, kijkt Evelien graag vooruit. “Tijdens de coronacrisis konden we eens stilstaan bij ons bedrijf, en vooral de groei ervan. Zo hebben we nieuwe medewerkers opgeleid en onze paritaire comités uitgebreid. Ook onze missie, visie en waarden hebben we uitgepuurd. We beperken ons bewust tot 18 sectoren en helpen bedrijven van 1 tot 50 medewerkers, om zo een gespecialiseerde service aan te bieden. En dit met een verregaande kennis, een enorme dienstwilligheid en een familiaal karakter”, omschrijft ze waar Papperas voor staat. “Mijn mama herhaalde keer op keer dat een goed sociaal bureau zichzelf probeert terug te verdienen voor de klant. Via voordelen, optimalisaties, verschuivingen of andere zaken waar veel werkgevers geen weet van hebben.”
Geen nieuwsbrieven vol wetten en regels
“Wij willen een meerwaarde betekenen voor werkgevers”, gaat Pepijn verder. “Wij vertalen die complexe sociale wetgeving naar mensentaal en denken in oplossingen. Zo gaan wij jullie geen algemene nieuwsbrieven uitsturen met alle nieuwe wetten en regels, zoals de grote sociale secretariaten dat doen, maar gaan wij je contacteren indien er iets voor jou van toepassing kan zijn. We scholen ons continu bij en overlopen wekelijks alle wijzigingen, om te zien welke voordelen we er voor elk van onze klanten kunnen uithalen. Wij kijken verder dan onze neus lang is en geloven dat we zo een verschil kunnen maken.”
Prestaties op bierkaartjes
“Bij de grote spelers gebeurt alle dataverwerking digitaal, soms ’s nachts en zonder menselijke controle. Ik zou daar niet van kunnen slapen”, grapt Evelien. “Bij ons gebeurt er natuurlijk ook veel digitaal, maar wij kijken alles zelf nog eens na, en dat is onze sterkte. De digitalisering laat alles vlotter verlopen, maar persoonlijk contact blijft belangrijk. Werkgevers uit gans Vlaanderen zijn welkom, maar onze focus ligt op ondernemers uit eigen streek. Zo komen er elke maand nog steeds zo’n 100 klanten langs. Soms nog met prestaties op kladbriefjes, maar de tijd van bierkaartjes is ondertussen voorbij”, lacht ze. “Het is net door dat persoonlijk contact dat je een sterke band opbouwt. Wij staan voor je klaar als adviseurs, en dat zullen we ook blijven doen.”
Tevreden werknemer, tevreden werkgever
“Waar we vroeger onze medewerkers rekruteerden op kennis en studies, aanvaarden we nu mensen op enthousiasme en karakter. Respect is dan ook één van onze waarden, en dat in alle richtingen. Tussen Papperas en de werkgevers, tussen hen en hun werknemers, maar ook in ons eigen team. Het zijn niet enkel collega’s, maar ook vriendinnen. Ze werken samen, maar gaan samen ook wel eens uit”, knipoogt Evelien. “Wij willen een leuke wisselwerking creëren, zowel intern als extern, en zo een sterke band opbouwen met elkaar en onze klanten. Zo kwam er onlangs een oud-werknemer van een klant langs, die nu haar eigen zaak is gestart. Ze was als werknemer al tevreden van ons en wou nu als werkgever absoluut met ons in zee. Dat doet echt deugd.”
Hier ben je geen nummer
“Wij zijn een kleinschalig en klantgericht bedrijf, waar elke klant met veel zorg en kennis behandeld en opgevolgd wordt. We hebben ook een hoge bereikbaarheid. Wanneer je belt, kom je zoveel als mogelijk rechtstreeks uit bij je dossierbeheerder, en wanneer je langskomt, staat de koffie klaar”, vertelt Pepijn uitnodigend. “We zijn fier op onze klanten, waaronder veel gevestigde waarden. Ik zie er elk jaar een groot aantal pronken in de Gault&Millau”, watertandt Evelien. “Het mooiste compliment? Dat ze bij ons terecht komen na slechte ervaringen bij andere spelers en zeggen dat ze dit al veel langer hadden moeten doen. Te horen krijgen dat ze veel aan ons hebben, daar doen we het voor.”